joi, 25 aprilie 2013

Programa scolara clasa a II-a

Programa a fost aprobată
prin Ordin al Ministrului Educatiei nr. 4686 / 05.08.2003
(Anexa 5).
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI

CONSILIUL NATIONAL PENTRU CURRICULUM

PROGRAME SCOLARE REVIZUITE
EDUCATIE MUZICALĂ

CLASELE I – A II-A
Bucuresti, 2003
INTRODUCERE
Programascolară
de Educatia muzicală
– Clasele I – a II-a

Documentul de fată
reprezintă
curriculum-ul de Educatie muzicală
pentru clasele I – a II-a. Acesta are
rolul de a regla activitatea didactică
a învatatorilor care predau această
disciplinasi de a furniza informatii
privind asteptarile scolii si ale comunitatii fată
de elevi.
Scopul educatiei muzicale constă
în dezvoltarea sensibilitatii estetice a elevilor, a
capacitatilor de receptare si exprimare muzicala, prin activitati practice de cântare (vocalasi
instrumentala) si prin auditii muzicale.
Noul curriculum tine cont de schimbarea referitoare la debutul scolaritatii la 6 ani. Aceasta
semnifică
deplasarea accentului (mai ales în primii 2 ani) catre activitati concrete, utilizând
foarte mult jocul, miscarea, obiectele si instrumentele care produc diverse sunete.
Educatia muzicala, componentă
de bază
a educatiei artistice în scoala primara, dispune de
valente formative multiple, vizând toate resorturile personalitatii umane, atât pe cele afective cât
si pe cele psiho-motrice si intelectuale.
Educatia muzicală
la ciclul primar se desfasoară
în două
etape: etapa oral intuitivă
(a
prenotatiei), în care muzica se învată
exclusiv după
auz, prin ascultare si cântare, miscare si
acompaniament ritmic de jucarii sonore sau instrumente de percutie, si etapa notatiei (a scris-
cititului muzical), în care cunoasterea si aplicarea elementelor de limbaj muzical se realizează
în
mod constient.
Forma actuală
a curriculum-ului constituie adecvarea la nivelul ciclului primar a unor
principii de proiectare curriculară
care au menirea să
asigure coerenta acestei discipline, principii
care constituie, în fapt, dominantele noului curriculum.
Programascolară
de Educatia muzicală
– Clasa a II-a

I. OBIECTIVE CADRU
1.
Valorificarea în practica muzicală
vocalasi instrumentală
a elementelor de
limbaj muzical receptate
2.
Exprimarea prin muzică
Programascolară
de Educatia muzicală
– Clasa a II-a

CLASA I

A. OBIECTIVE DE REFERINTĂ
SI EXEMPLE DE ACTIVITATI DE ÎNVATARE
1. Valorificarea în practica muzicală
vocalasi instrumentală
a elementelor de limbaj muzical receptate
Obiective de referintă

La sfârsitul clasei I elevul va fi capabil:
1.1. să
diferentieze auditiv sunete diverse din
natură
si din mediul înconjurator
1.2. să
diferentieze sunetele cântate de cele
vorbite
1.3. să
reproducă
un repertoriu de cântece
receptate după
auz, respectând intonatia
corectă

1.4.

evidentieze prin miscarea corpului
continutul de idei al textului
1.5.

diferentieze auditiv calitatile sunetului
muzical (intensitatea, durata, înaltimea)
1.6.

recunoască
auditiv, după
structura
ritmica, cântecele învatate
2. Exprimarea prin muzică
Obiective de referintă

La sfârsitul clasei I elevul va fi capabil:
2.1.

interpreteze cântecele din repertoriu în
nuantă
medie
2.2.

cânte în aranjamente armonicopolifonice
simple
2.3.
*să
cânte în grup sau individual, cu
acompaniamentul instrumentului muzical
mânuit de cadrul didactic
Exemple de activitati de învatare
Pe parcursul clasei I se recomandă
urmatoarele
activitati:
-exersarea acuitatii auditive prin joc;
-audierea comparată
prin jocuri de intuire a
sunetelor cântate si vorbite;
-redarea fragmentarasi integrală
în colectiv, în
grupuri mici si individual a cântecelor din repertoriul
propus, (10-15 cântece cu ambitusul do1-la2);
-exersarea deprinderilor de cântare în grup, în
pozitie lejera, cu emisie naturalasi dictie corecta;
-exersarea prin joc a miscarii sugerate de ritmul si
de textul melodiei;
-audierea comparatasi recunoasterea auditivă
a
sunetelor de intensitati diferite (tare-încet);
-audierea comparată
(prin jocuri) a unor sunete de
durate diferite, nedefinite (lungi-scurte);
-reproducerea vocala, cu jucarii muzicale si/sau
*cu batai din palme a unor onomatopee, recitative si
*formule ritmice (două
masuri);
-audierea comparată
(jocuri) a unor sunete de
înaltimi diferite (înalte-joase) si asocierea lor cu
miscari corporale;
-marcarea structurii ritmice a cântecului, prin batai
din palme, miscari corporale, jucarii muzicale;
-detasarea structurii ritmice a primului vers sau a
altui vers reprezentativ si marcarea acesteia;
-identificarea cântecelor după
structura ritmică
a
versului ales, receptată
auditiv;
-interpretarea alternativa, de la vers la vers, vocal si
în gând, timp în care se marchează
sonor timpii
masurii din cântec (auditie interioara, prin joc).
Exemple de activitati de învatare
Pe parcursul clasei I se recomandă
urmatoarele
activitati:
-cântarea colectivă
în nuantă
medie fireasca, cu
participare afectiva;
-participarea la serbari;

- cântarea pe grupe alternative, cu solist si cor,
personaje;

- interpretarea cântecelor cu acompaniamentul
instrumentului mânuit de cadrul didactic;
Programascolară
de Educatia muzicală
– Clasa I

Obiective de referintă
Exemple de activitati de învatare
2.4.

acompanieze liber si spontan cântecele -acompanierea cântecelor cu propriul corp (batai din
palme, pe genunchi, pe masa, cu talpa pe podea);
-acompanierea cu jucarii muzicale (toba, lemne,
clopotel, tamburina, gong);
2.5. să
îsi exprime impresia fată
de muzica
-audierea unor piese din folclorul copiilor
audiată
prin crearea de jocuri colective (înregistrari sau direct);
-audierea unor piese din muzica culta;
-miscarea libera;
-miscarea dirijata;
-miscarea diferentiată
pe grupe (personaje);
2.6.

improvizeze spontan combinatii -crearea spontană
a unor combinatii ritmice de silabe
ritmice, de tipul celor din folclorul onomatopeice, în jocuri colective de creatie;
copiilor -crearea spontană
a unor combinatii ritmice de silabe
onomatopeice, însotite de miscare.
B. CONTINUTURILE ÎNVATARII
· Cântarea vocală
în colectiv (pozitia, emisia naturala, dictia, sincronizarea)
· Cântarea instrumentală
-jucarii muzicale;
-percutie corporala;
-cântarea cu acompaniament.

· Elemente de limbaj muzical
1. Timbrul
-sunete din naturasi din mediul înconjurator;
-sunete vocale-instrumentale;

2. Ritmul
-sunete lungi si scurte
-marcarea structurilor ritmice pe cântec si *detasat;
-auditia interioara;
-recunoasterea auditivă
a structurilor ritmice din cântece;
-improvizatia spontană
colectiva.

3. Melodia
-sunete înalte si joase;
-genuri muzicale: folclorul copiilor.

4. Interpretarea
-sunete care se aud tare-încet;
-procedee armonico-polifonice: grupe alternative, solist-cor;
-miscarea pe muzică
(libera, ritmica);
-nuante (tare-încet, mediu);
-acompaniamentul ritmic cu jucarii muzicale si *cu instrument mânuit de cadrul didactic.

Programascolară
de Educatia muzicală
– Clasa a II-a

Sugestii pentru repertoriul de cântece
-Noi acum suntem scolari – Aurel Ivascanu
-Carticica mea – din folclorul copiilor
-Furnicile – din folclorul copiilor
-Toamna – N. Buicliu
-Cositul – din folclorul copiilor
-Toamna – Ion Potolea
-Ratoiul – D. D. Stancu
-Si-am plecat să
colindam – din folclorul copiilor
-Voinicii – N. Ionescu
-Pe câmp – N. Ionescu
-Joc -popular
-Fluturaş
– C. Romascanu
-Mesterul fierar – Iovan Miclea
-Moara – C. Mereş
-Trenul -C. Mereş
-Unu, doi – Al. Pascanu
-Sade rata -Al. Pascanu
-Saniuta – L. Comes
-Drumul -L. Comes
-Cântec de primavară
-L. Comes
-Coroana – Gr. Teodosiu
-Melodie – W. A. Mozart
-Iepurasii – din folclorul copiilor
-Soldatii – după
G. Breazul si N. Saxu
Programascolară
de Educatia muzicală
– Clasa a II-a

CLASA A II-A

A. OBIECTIVE DE REFERINTĂ
SI EXEMPLE DE ACTIVITATI DE ÎNVATARE
1. Valorificarea în practica muzicală
vocalasi instrumentală
a elementelor de limbaj muzical receptate
1.1.
1.2.
Obiective de referintă
La sfârsitul clasei a II-a elevul va fi
capabil:

diferentieze sursa sonoră
si directia de
propagare a sunetului

diferentieze sunetele vocale de cele
instrumentale
1.3. să
reproducă
un repertoriu de cântece
receptate după
auz, respectând disciplina
impusă
de cântarea în colectiv
1.4. să
evidentieze prin miscare elementele de
limbaj muzical întâlnite în melodia
cântecului
1.5.
1.6.
*să
delimiteze prin miscare diferentiată
strofa de refrenul cântecului

diferentieze în cântare calitatile
sunetelor muzicale (intensitate, durata,
înaltime)
1.7. să
recunoască
auditiv, după
structura
ritmică
si după
cea melodica, cântecele
învatate
2. Exprimarea prin muzică
Exemple de activitati de învatare
Pe parcursul clasei a II-a se recomandă
urmatoarele
activitati:
- exersarea acuitatii auditive de diferentiere timbrală
si spatială
a sunetelor;
-audierea comparată
(prin jocuri) si intuirea sunetelor
cântate si vorbite, emise vocal si instrumental;
-recunoasterea acestor sunete în cadrul jocurilor;
-redarea fragmentarasi integrală
în colectiv, în
grupuri mici si individual a cântecelor din repertoriul
propus (15-20 de cântece cu ambitusul do1-do2),
respectând intonatia corecta;
-exersarea deprinderilor de cântare în colectiv
sincronizată
(pozitie, preluarea tonului, respectarea
semnalului de început, emisie naturala, dictie,
sincronizare);
-exersarea prin joc a miscarilor sugerate de ritmul,
metrul, textul si de *mersul melodiei;
-audierea unor lucrari de factură
diferita;
-asocierea cu miscari diferentiate a nuantelor
contrastante si a timbrului vocal, comparativ cu cel
instrumental;

-marcarea structurii cântecului prin respiratie si
prin miscare;
-audierea comparata, prin jocuri, a sunetelor de
intensitati diferite (tare-încet);
-emiterea vocala, prin jocuri;
-recunoasterea auditiva, prin jocuri, a sunetelor de
intensitati diferite (tare-încet);
-audierea comparata, prin jocuri, a unor sunete de
durate diferite (lungi-scurte);
-reproducerea vocala, cu jucarii muzicale si cu batai
din palme a unor onomatopee, recitative si *formule
ritmice din cântece (două
masuri);
-familiarizarea vizuală
cu semnele duratelor de patrime,
optime, doime si pauza de patrime (exercitii percutie);
-audierea comparata, prin jocuri, a unor sunete de
înaltimi diferite (înalte-joase, *în succesiune
ascendenta-descendenta);
-*reprezentarea conventională
(grafica) a înaltimii;
-marcarea, prin batai din palme, prin miscari
corporale, cu ajutorul jucariilor muzicale, a structurii
ritmice a cântecului;
-interpretarea cântecului cu auditie interioara, prin joc;
-detasarea structurii ritmice a primului vers sau a
altui vers reprezentativ si marcarea acesteia;
-identificarea cântecelor audiat după
structura
ritmică
a versului ales;
-identificarea cântecelor după
melodia receptată
auditiv a primului vers.

Programascolară
de Educatia muzicală
– Clasa a II-a

Obiective de referintă
Exemple de activitati de învatare
2.1.

utilizeze nuanta adecvată
în cântarea -cântarea colectivă
în nuanta potrivită
continutului de
colectiva, potrivit continutului de idei si idei si caracterului melodiei;
caracterului melodiei -aprecierea contributiei proprii la interpretarea
colectiva;
-participarea la serbari;

2.2.

cânte în aranjamente armonico-- cântarea pe grupe (alternativ, în lant, în dialog), de
polifonice simple, vocal si *vocal-la un vers la altul;
instrumental
2.3.
*să
cânte în grup si individual, cu - Interpretarea cântecelor cu acompaniamentul
acompaniamentul instrumentului muzical, instrumentului mânuit de cadrul didactic;
mânuit de cadrului didactic
2.4.

acompanieze cântecele, marcând ritmul -acompanierea cu propriul corp (batai din palme, pe
si timpii egali ai masurii genunchi, pe masa, pe piept, cu talpa pe podea);
-acompanierea cu jucarii muzicale (toba, lemne,
clopotel, maracas, trianglu, tamburina, gong);
2.5.
*să
clasifice cântecele învatate -corelarea corespondentelor dintre continutul de idei
si caracterul melodiei;
-diferentierea tematică
a cântecelor;
-selectarea cântecelor de interpretat în anumite
momente ale lectiei sau pentru serbari;
-compararea cântecelor din repertoriu.
2.6.

îsi exprime impresia fată
de muzica -audierea unor creatii folclorice legate de obiceiurile
audiata, prin utilizarea mijloacelor de de iarna;
exprimare specifice altor discipline -audierea unor piese din muzica culta;
-miscarea pe muzica;
-povestirea orală
imaginara, inspirată
de muzica;
-dialog spontan (personaje, animale);

2.7.
*să
improvizeze spontan combinatii -crearea spontană
a unor combinatii ritmice de
muzicale melodice, însotite de miscare silabe onomatopeice, în jocuri colective de creatie;
-crearea spontană
a unor combinatii ritmice de
silabe onomatopeice, însotite de miscar;
-cântarea motivelor ritmice pe melodii improvizate
spontan, după
modelul folclorului copiilor.
B. CONTINUTURILE ÎNVATARII
· Cântarea vocală
-deprinderi specifice de cânt (emisia naturala, dictia),
-deprinderi de cântare în colectiv (ton, semnal de început, sincronizarea).

· Cântarea instrumentală
-jucarii muzicale;
-percutie corporala;
-cântarea cu acompaniament.

· Elemente de limbaj muzical
1. Timbrul
-surse sonore din naturasi din mediul înconjurator;
-sunete cântate-vorbite;
-sunete vocale-instrumentale.

1. Ritmul
-sunete lungi si scurte;
-marcarea structurilor ritmice;
-marcarea timpilor egali ai masurii;

Programascolară
de Educatia muzicală
– Clasa a II-a

-auditia interioara;
-recunoasterea auditivă
a structurilor ritmice din cântece;
-improvizatia ritmică
spontana;
-urate muzicale: patrimea, optimea, doimea si pauza de patrime.

2. Melodia
-sunete înalte-joase;
-mersul melodiei;
-legatura dintre text si melodie (*strofa si refrenul);
-structurilor melodice din cântece;
-*elemente de constructie a melodiei: început, sfârsit;
-*improvizatia melodica;
-genuri muzicale: folclorul obiceiurilor de iarna.

3. Interpretarea
-procedee armonico-polifonice: grupe alternative, solist-cor, lant, dialog;
-nuante: tare-încet-mediu;
-miscarea pe muzică
(libera, ritmica, pe timpii masurii, inspirată
de caracterul muzicii).

Programascolară
de Educatia muzicală
– Clasa a II-a

Sugestii pentru repertoriul de cântece
-Noul an de scoală
– Ion Potolea
-Ecoul – melodie populară
-Pasarelele – Timotei Popovici
-Ghicitoarea -Aurel Ivascanu
-Zidarii – Liviu Comes
-Iepuras, dragalaş
– după
Al. Voevidca
-La padure – din folclorul copiilor
-Iarna veselă
– Gr. Teodosiu
-Broscutele -***
-Pasarica aurie – C. Romascanu
-Sosirea rândunicii – G. Ucenescu
-Floricică
dragă
-C-tin Zamfir
-Tot ce e pe lume – D. D. Stancu
-Mesterul fierar – Iovan Miclea
-Culesul viilor – Ion Potolea
-Cântece de bucurie – D. Voiculescu
-E pe lume un baiat – Mihai Petrov
-Nu lasa pe mâine – D. D. Stancu
-Miscă
vântul frunzele – D. Cuclin
-Iepurasii – din folclorul copiilor
-Albinita mea – după
Delcasso
-Hora – din folclorul copiilor
-Copilul calare.
– T. Popovici
-Ploaia – C. Mereş
-Cucule, pasare sură
– I. D. Chirescu
Programascolară
de Educatia muzicală
– Clasa a II-a

III. STANDARDE CURRICULARE DE PERFORMANTĂ
PENTRU ÎNVATAMÂNTUL PRIMAR
Obiective cadru Standarde
1 Valorificarea
vocală
si
elementelor
în
de
practica muzicală
instrumentală
a
limbaj muzical
S1. Cântarea vocală
în colectiv si în grupe mici
a unui repertoriu de cântece pentru copii
format din 10 cântece
receptate S2. Citirea si acompanierea unor cântece cu o
problematică
muzicală
redusă
2 Exprimarea prin muzică
S3. Interpretarea repertoriului în aranjamente
simple armonico-polifonice, cu acompaniamente
ritmice, vocale si vocal-instrumentale, sub
formă
de joc
S4. Transpunerea elementelor de limbaj muzical
si a propriilor trairi în miscarea corporală
(libera, dirijata, de dans)
Nota: Această
programă
este valabilasi pentru scolile în care predarea se face în limbile
minoritatilor nationale.
Programascolară
de Educatia muzicală
– Clasa a II-a

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu