Programa a fost aprobată
prin Ordin al Ministrului Educatiei nr. 4686 / 05.08.2003
(Anexa 5).
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
CONSILIUL NATIONAL PENTRU CURRICULUM
PROGRAME SCOLARE REVIZUITE
MATEMATICĂ
CLASELE I – A II-A
Bucuresti, 2003
INTRODUCERE
Ciclul achizitiilor fundamentale este considerat o perioadă
pregatitoare pentru studiul
matematicii. Deoarece există
diferente între competentele matematice ale copiilor, chiar dacă
au
frecventat sau nu gradinita, programa oferă
o mai mare flexibilitate si posibilitatea de a se lucra
diferentiat.
Studiul matematicii în scoala primară
îsi propune să
asigure pentru toti elevii formarea
competentelor de bază
vizând: calculul aritmetic, notiuni intuitive de geometrie, masurare si
masuri.
În ansamblul sau, conceptia în care a fost construită
noua programă
de matematică
vizează
urmatoarele:
-schimbari în abordarea continuturilor:
•
înlocuirea continuturilor teoretice cu o varietate de contexte problematice care să
dezvolte
capacitatile matematice ale elevilor;
-schimbari în ceea ce se asteaptă
de la elev:
•
aplicarea mecanică
a unor algoritmi se va înlocui cu elaborarea si folosirea de strategii în
rezolvarea de probleme;
-schimbari în învatare:
•
schimbarea accentului de la activitati de memorare si repetare la activitati de explorare-
investigare;
· stimularea atitudinii de cooperare;
-schimbari în predare:
•
schimbarea rolului învatatorului de la "transmitator de informatii" la cea de organizator de
activitati variate de învatare pentru toti copiii, indiferent de nivelul si ritmul propriu de
dezvoltare al fiecaruia;
Acestea impun ca învatatorul sa-si schimbe în mod fundamental orientarea în activitatea la
clasa.
Are mai putină
importanta:
•
memorarea mecanică
de reguli
· matematica facută
cu “creionul si
hârtia”, respectiv “creta si tabla”
· problemele/exercitiile cu solutii sau
raspunsuri unice
•
activitatea frontală
•
evaluarea cu scopul catalogarii copilului
Devine mult mai importanta:
· activitatea de rezolvare de probleme prin
încercari, implicare activă
în situatii
practice, cautare de solutii din experienta de
viata a elevilor
· crearea de situatii de învatare diferite prin
utilizarea unei varietati de obiecte analiza
pasilor de rezolvare a unei probleme,
formularea de întrebari, argumentarea
deciziilor luate în rezolvare
· activitatea învatatorului în calitate de
persoană
care facilitează
învatarea si îi
stimulează
pe copii să
lucreze în echipă
· evaluarea are ca scop surprinderea
progresului competentelor matematice
individuale ale elevului
Matematică
-Clasele I – a II-a
I. OBIECTIVE CADRU
1.
Cunoasterea si utilizarea conceptelor specifice matematicii
2.
Dezvoltarea capacitatilor de explorare/investigare si rezolvare de probleme
3.
Formarea si dezvoltarea capacitatii de a comunica utilizând limbajul
matematic
4.
Dezvoltarea interesului si a motivatiei pentru studiul si aplicarea
matematicii în contexte variate
Matematică
-Clasele I – a II-a
CLASA I
A. OBIECTIVE DE REFERINTĂ
SI EXEMPLE DE ACTIVITATI DE ÎNVATARE
1. Cunoasterea si utilizarea conceptelor specifice matematicii
Obiective de referintă
Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei I elevul va fi
capabil:
1.1.
să
înteleagă
sistemul zecimal de
formare a numerelor (din zeci si
unitati), utilizând obiecte pentru
justificari
1.2.
să
scrie, să
citeasca,să
compare si
să
ordoneze numerele naturale de
la 0 la 100
1.3.
să
efectueze operatii de adunare si
de scadere:
-în concentrul 0-30, fară
trecere
peste ordin
-*în concentrul 0-100 fară
trecere peste ordin
Pe parcursul clasei I se recomandă
urmatoarele activitati:
- exercitii de grupare a unor obiecte (bile, betisoare);
- exercitii de comparare a grupurilor de obiecte (bile,
betisoare, puncte) prin diferite procedee;
- jocuri de numarare cu obiecte în care grupele de câte 10
se înlocuiesc cu un alt obiect;
- gruparea si regruparea obiectelor;
- exercitii de descompunere a numerelor în zecile si
unitatile din care sunt formate;
- exercitii de reprezentare prin obiecte sau desene a
numerelor; trecerea de la o formă
de reprezentare la alta
(din sistem numeric în reprezentare obiectuală
a numerelor
sau desene si invers);
- exercitii de scriere si citire a numerelor de la 0 la 100;
- exercitii de numarare cu pas dat, “înainte” si “înapoi”, cu
sifară
sprijin în obiecte sau desene; exercitii de grupare si
regrupare a obiectelor sau desenelor numarate în functie de
„pasul „numararii;
- exercitii de comparare si ordonare a grupurilor de obiecte
folosind procedee diferite.
- exercitii de comparare a numerelor folosind diferite
reprezentari ale acestora;
- exercitii de comparare a numerelor folosind algoritmul
de comparare;
- exercitii de adunare si scadere cu numere naturale de la 0
la 30 fară
trecere peste ordin; verificarea rezultatelor cu
ajutorul obiectelor;
- *exercitii de adunare si scadere cu numere naturale de la
0 la 100 fară
trecere peste ordin; verificarea rezultatelor cu
ajutorul obiectelor;
- exercitii de compunere si descompunere a numerelor în
sume sau diferente de numere;
- exercitii de observare a legaturii dintre adunare si
scadere, fară
efectuarea probei operatiei;
- exercitii de operare cu numere prin calcul mintal,
folosind sprijin cu obiecte sau desene; exercitii de scriere a
acestor operatii.
2. Dezvoltarea capacitatilor de explorare/investigare si rezolvare de probleme
Obiective de referintă
Exemple de activitati de învatare
2.1.
La sfârsitul clasei I elevul va fi
capabil:
să
stabilească
pozitii relative ale
obiectelor în spatiu
Pe parcursul clasei I se recomandă
urmatoarele activitati:
- exercitii-joc de pozitionare a obiectelor în spatiu (stânga,
dreapta, sus, jos, deasupra, sub, interior, exterior etc.);
- exercitii de recunoastere si numire a pozitiei pe care o
ocupă
diverse obiecte în spatiu (stânga, dreapta, sus, jos,
Matematică
-Clasa I
Obiective de referintă
2.2.
să
recunoască
forme plane, să
sorteze sisă
clasifice obiecte date
sau desene, după
criterii diverse
2.3.
să
sesizeze asocierea dintre
elementele a două
grupe de
obiecte, desene sau numere mai
mici ca 30, pe baza unor criterii
date;
2.4.
să
continue modele repetitive
reprezentate prin obiecte, desene
sau numere mai mici decât 10
2.5.
să
exploreze modalitati de a
descompune numere mai mici ca
30 în sumă
sau diferentă
folosind
obiecte, desene sau numere
* să
exploreze modalitati de a
descompune numere mai mici ca
100 în sumă
sau diferentă
folosind
obiecte, desene sau numere
2.6.
să
rezolve probleme care presupun
o singură
operatie dintre cele
învatate
2.7.
să
formuleze oral exercitii si
probleme cu numere de la 0 la 30
2.8.
să
masoare dimensiunile,
capacitatea sau masa unor obiecte
folosind unitati de masură
nestandard aflate la îndemâna
Exemple de activitati de învatare
deasupra, sub, interior, exterior etc.);
- exercitii de observare si descriere verbală
empirică
a
figurilor geometrice cunoscute;
- identificarea formelor plane în modele simulate si în
natura;
- jocuri de constructii;
- selectarea unor figuri geometrice desenate după
criterii
date si decuparea lor;
- sortarea si clasificarea unor obiecte date după
criterii date
sau identificate prin observare; precizarea criteriilor
utilizate;
- recunoasterea formei fetelor unor corpuri;
- exercitii de identificare a elementelor unei multimi, când
se stie regula de corespondentă
si elementele celei de-a
doua multimi;
- exercitii de identificare a regulii de corespondentă
dintre
grupuri de obiecte, desene sau numere ordonate;
- exercitii de trecere de la sirul obiectual la sirul numeric si
invers;
-exercitii de continuare a unor modele repetitive
reprezentate prin obiecte, desene sau numere ;
- exercitii de compunere si de descompunere a numerelor
folosind obiecte, desene si numere;
- exercitii de descompunere a numerelor în forme
echivalente si utilizarea acestora pentru efectuarea
operatiilor;
- exercitii de identificare si aplicare de scheme pentru
efectuarea adunarilor si scaderilor;
-exercitii de analiză
apartilor componente ale unei probleme;
-exercitii de adaugare sau extragere de elemente dintr-o
multime de obiecte si exprimarea operatiei verbal si în scris;
verificarea prin numarare;
-rezolvarea de probleme cu obiecte sau desene si
verificarea rezultatului prin numarare;
-rezolvarea de probleme de tipul a+b=x, a-b=x, în care a, b
sunt numere date;
- exercitii de transformare a problemelor pastrând
numerele neschimbate;
- schimbarea numerelor într-o problemă
data, cu pastrarea
tematicii;
- exercitii de schimbare a componentelor unei probleme
fară
ca tipul de problemă
să
se schimbe;
- formularea de probleme cu sprijin concret în obiecte sau
desene;
- formularea de probleme pornind de la o temă
data;
- formularea de probleme pornind de la numere date;
- exercitii-joc de masurare a dimensiunilor, capacitatii sau
masei unor obiecte folosind unitati de masură
nestandard
(creion, guma, palma, vase de capacitati diferite, balante
improvizate etc.);
Matematică
-Clasa I
Obiective de referintă
Exemple de activitati de învatare
copiilor
- alegerea etalonului potrivit pentru o anumită
masuratoare;
- exercitii de masurare a unor obiecte folosind etaloane
diferite; consemnarea rezultatelor si discutarea lor;
- exercitii de ordonare a unor obiecte după
dimensiune, sau
după
masă
prin comparari succesive si exprimarea
rezultatelor ("mai lung", "mai înalt", "mai usor", "mai
greu", "cel mai lung" etc.);
- înregistrarea în diverse forme (desene, numeric etc.) a
rezultatelor masurarilor;
2.9
Să
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu